perjantai 30. elokuuta 2013

A la barre

No niin, jospa nyt vihdoin viimeistelisin tämän postauksen, jota aloitin jo viime viikolla :) Tällä välin olen ehtinyt jo toisellekin balettitunnille (pystyin tekemään kaiken paitsi hypyt, jes!) ja olen käynyt jopa katselemassa tiloja tulevalle balettikoululleni (eivät olleet sopivia, joten etsintä jatkuu)... Mutta nyt siis perehdymme tankotyöskentelyn saloihin!


Baletissa tankotyöskentely on taitojen oppimisen, vahvistamisen ja ylläpitämisen runko. Tanko on kuin balettitanssijan toinen selkäranka: se tukee, se mahdollistaa, se luo turvallisuutta ja vakautta, ja ilman sitä tanssija tuntee ennemmin tai myöhemmin rapistuvansa.

Tankotyöskentely myös rytmittää harjoittelua, sillä balettitunti rakentuu pitkälti tankoharjoittelun varaan ja tangossa tehdyillä harjoituksilla on olemassa selkeä järjestys. Usein tankoharjoitusten liikkeet, sisältö ja teema valmistelevat tanssijaa myöhemmin tunnilla tehtäviin liikkuviin sarjoihin ja hyppyihin. Toki on mahdollista, ja suotavaakin, treenata myös ilman tankoa, mutta tällöin tankoharjoitukset suoritetaan keskilattialla tai lattiatanko-tyyppisinä harjoituksina. Tuntia ei siis aloiteta kylmiltään hyppysarjoilla tai pirueteilla, vaan vartalo vaatii kunnon lämmittelyn.


Kasvot tankoon päin, kaksi kättä tangolla


Balettiliikkeiden opettelu aloitetaan yleensä tankoa apuna käyttäen. Tosin pieniä lapsia ei kannata heti tankoon usuttaa, vaan liikeitä on hyvä opetella ensin keskilattialla joko istuen tai seisten, jotta lapsilla on hyvä näkyvyys opettajaan ja mahdollisesti myös peiliin.

Alkeistunnilla tankotyöskentely aloitetaan kasvot tankoon päin siten, että molemmat kädet ovat tangolla. Näin keskivartalon asento pysyy vakaana eikä toista kättä tarvitse vielä kannatella, vaan oppilas voi keskittyä opeteltavaan liikkeeseen ja keskivartalon hallintaan.

Oikea etäisyys tangosta: kädet lepäävät tangolla olkapäiden edessä, kyynärpäät rentona alaspäin ja hieman koukussa vartalon edessä.





Kaikki sormet lepäävät tangon päällä, eli peukaloa ei kierretä tangon alle. Näin opitaan seisomaan ja työskentelemään ilman puristusotetta tangosta.

Sopiva tangon korkeus on suunnilleen alimpien kylkiluiden korkeudella. Aina ei kuitenkaan voi valita täsmälleen oikeaa korkeutta, sillä balettisaleissa on oppilaita pienistä tytöistä pitkiin aikuisiin. Sitäkin tärkeämpää on opetella käyttämään tankoa vain liikkeiden kevyenä tukena, jotta vääränlainen asento tangossa ei aiheuta vääristyneitä vartalon linjauksia ja vaikeuta liikkeiden oikein suorittamista.

Edessä olevalla tytöllä sormet ovat kevyesti tangolla ja hän osaa kannatella ylävartaloaan ilman tangossa roikkumista. Tämä tyttö voisi tosin seistä vähän lähempänäkin tankoa!





Katse kannattaa opetella pitämään suoraan eteenpäin, vaikka houkutus katsella omia jalkojaan onkin suuri. Laskemalla katseen alas pyöristät samalla yläselkää ja hartioita, mikä myös lyhentää kylkiä ja saa koko keskivartalon painumaan kasaan. Niskan tulee siis olla pitkä ja leuka kannatettuna - eli älä myöskään nosta leukaa niin ylös, että niska koukistuu ja lyhenee!

Seuraavaksi asentoja tangolla, joita minä opettajana kävisin hieman kohentamassa. Nyt seuraa siis pilkun viilausta, sillä kuvissa esiintyvät tanssijat ovat hyvinkin edustavia (aika vaikea nimittäin löytää niitä surkeita kuvia, saati sitten lähteä sellaisia kommentoimaan), eikä pelkän kuvan perusteella tietenkään voi sanoa mitään varmaa ja ehdotonta, koska moni asia jää arvailuksi kuvakulmasta riippuen. Mutta ehkä näistä saa jotain vinkkiä omaan treenaukseen:


Korjattavaa yllä ja alla olevissa kuvissa: Puristusote tangosta, ja kyynärpäät näyttäisivät olevan hieman liian koukussa ja lähellä kylkiä. Siirtäisin oppilasta pari senttiä taaksepäin ja peukalot tangon päälle, jolloin käsivarsien ja kylkien väliin jäisi vähän enemmän ilmaa eikä asento olisi liian jännittynyt. Samalla niskan linjakin pitenisi hiukan.

Lisäksi tämän pienemmän tytön olkapäät tulisi saada samaan tasoon, eli taakse ojentava jalka ei saisi kiertää vartaloa vinoon eikä lyhentää vastakkaista kylkeä. Lonkat ja olkapäät tulisi siis olla suoraan eteenpäin, muodostaen tasaisen neliön tai laatikon. Oikea asento on helpompi saavuttaa seisomalla vähän kauempana tangosta.


Korjattavaa: Kädet ovat tangolla liian leveästi aiheuttaen jännitystä hartioihin ja kiertäen olkapäitä eteenpäin, eivätkä kyynärpäät ja ranteet ole rentona. Toisin käsiä lähemmäs toisiaan, samaan linjaan olkapäiden kanssa, ja koittaisin saada olkapäitä alas ja taakse sekä lapaluita alas.


Ulospäin tangosta, yksi käsi tangolla 


Balettiopintojen edistyessä siirrytään työskentelemään ulospäin tangosta, yksi käsi tangolla. Edelleen esim. ensimmäinen tankosarja eli lämmittelysarja saatetaan tehdä kaksi kättä tangolla, samoin varvastekniikan harjoittelu aloitetaan kaksi kättä tangolla.


Etenkin lasten kanssa ulospäin työskentely kannattaa aloittaa pitämällä vapaa käsi vyötäröllä tai lonkalla. Näin vartalo pysyy paremmin kasassa ja kättä voi ottaa mukaan erillisillä port de bras -harjoituksilla.

Tangosta pidetään edelleen kiinni puristamatta, jolloin kaikki sormet lepäävät tangon päällä, olkapää on alhaalla, kyynärpää rentona ja alaspäin. Seisomisetäisyys tangosta on samanlainen kuin aikaisemminkin: kyynärpää on hieman koukussa ja kyljen ja käsivarren väliin jää hyvin ilmaa. Kainaloon voisi laittaa tomaatin tai mandariinin ilman että lopputuloksena olisi ketsuppia tai mehua :)




Tankokäden tulee olla tarpeeksi edessä, ikään kuin se olisi laskettu tangolle 2. asennosta. Kyynärpää ei siis jää vartalon vierelle, vaan hivenen vartalon eteen. Koska käsi on kevyt tangolla, sitä voidaan myös siirtää pidemmälle eteenpäin, kun jalkaa nostetaan taakse. (Tästä lisää myöhemmin).

Tankokäsi on tarpeeksi edessä



Minä siirtäisin näiden kahden tytön tankokäsiä vähän eteenpäin, jotta tankokylki pysyisi pitkänä eikä ylävartalo kiertäisi tankoon päin, vaikka katse seuraisikin työskentelevää kättä.



Toivottavasti kukaan ei nyt pahastu näistä kommenteistani - nämä ovat minun näkemyksiäni, ja jos oma opettajasi haluaa tehtävän toisin, kannattaa kuunnella häntä ja hänen perustelujaan. Pääasia on, että oppilas tai tanssija ymmärtää miksi jokin asia tehdään tietyllä tavalla. Lisäksi jokaiselle kropalle toimii vähän eri lähestymistavat, joten kokeilemalla löytyy ennen pitkää se itselleen parhaiten istuva tapa tehdä asioita.

Vielä loppukevennys:



à la barre - tangolla, tangossa, tangon vierellä

12 kommenttia:

Rixu kirjoitti...

Kiitos ihanasta kirjoituksesta! Olen huomannut, että rakastan tankotyöskentelyä, vaikka se tuntuukin välillä vaikealta ja vaatii lihaksilta ja mieleltä tiukkaa keskittymistä. Tai sitten juuri sen takia. Ja kiitos hyvistä vinkeistä myös, aion kiinnittää huomiota seuraavalla tunnilla entistä tarkemmin käsien ja vartalon oikeaan asentoon tangolla.

Hanna Renvall kirjoitti...

Ole hyvä, Rixu :)
Minustakin tankotyöskentely on jotenkin vaan niin mahtavaa - siinä on jotain niin säntillistä, selkeää ja loogista, että se sopii tällaiselle vähän kontrollifriikille kuin minä olen!
Keskilattialla flirttaillaan, mutta tanko on kuin hyvä avioliitto ;)

Culturelle kirjoitti...

Mielenkiintoinen blogi sinulla :) Olen viimevuosina innostunut baletista yhä enemmän, ja olisi ihanaa osata edes jotain. En vain ikinä ole ollut hirveän notkea :D

Hanna Renvall kirjoitti...

Kiitos, Culturelle, ja tervetuloa lukijaksi! Sinullakin on kiva blogi, on mukavaa lueskella pääkaupungin kulttuurielämästä ja samalla omista kokemuksistasi - pysyypähän vähän kartalla täällä itärajallakin ;)

Baletti (kuten moni muukin asia)on siitä ihanaa, että sitä voi opetella ihan omaa tahtiaan ja omista lähtökohdista käsin. Eikä se notkeuskaan ole onneksi niin kovin tärkeää! Tai sanotaanko niin, että jos jalkojen väliin jää paljon tyhjää tilaa, niin okei, mutta pääasia että korvien välistä löytyy jotain muutakin kuin tyhjää tilaa :D

Näillä mennään!

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos mielenkiintoisesta blogista! Notkeudesta kommentoisin, ettei baletin aloittaminen edellytä mitään poikkeuksellista notkeutta. Itse olen ollut lapsesta asti tosi kankea. Aloitin baletin pari vuotta sitten ja olen nyt, lähes 40-kymppisenä, notkeampi kuin koskaan aiemmin. Tanssimalla se notkeus lisääntyy! Toki ainakin mulla on oltava ohjelmassa balettituntien jälkeen venyttelyäkin, sillä muuten kroppa ei jaksaisi eikä palautuisi. Mutta on aivan mahtava fiilis, kun voi vielä "tässä iässäkin" ylittää itsensä.
- Miisa

Hanna Renvall kirjoitti...

Kiitos, Miisa :) Kiva, kun pistäydyit lukemassa!

Ja olet aivan oikeassa, se notkeus ei ole millään lailla ratkaisevaa eikä se ole mikään kynnyskysymys harrastuksen aloittamiselle. Baletissa on niin paljon muutakin, ja se notkeus (tai venyvyys ja liikkuvuus) kyllä lisääntyy tekemisen myötä, aivan kuten sanoit!

Ennen kaikkea ihana kuulla, että sinäkin olet löytänyt baletin myöhemmällä iällä ja olet saanut siitä paljon irti! Onneksi edessä on vielä monia vuosia hyvän harrastuksen parissa :)

pompula kirjoitti...

Ethän ole hylännyt meitä?

Hanna Renvall kirjoitti...

Voi Pompula, en ole hylännyt <3 Postaus on tekeillä, mutta kaikenlaista touhua on häiritsemässä tätä tuikitärkeää bloggausta ;) Yritän parin päivän sisällä saada päivitettyä tänne uutta tekstiä! Mutta kiva tietää, että siellä on joku, joka jo odottelee... Kiitos, Pompula!

Maija kirjoitti...

Hei Hanna! Olipas iloinen yllätys törmätä blogiisi! Terveisin pieni ballerinaoppilaasi Maija, Helsingin Tanssiopistosta vuosilta n. 199?-2000. Muistan oppitoverit Terhin ja Senan, koetilaisuuden erikoiskoulutusryhmään, Sammatin tanssileirin (en itse tullut mukaan), videoidun kevätnäytöksen jossa jalkateräni osoitti alussa ihan väärään suuntaan jännityksen takia... Lopetin tanssiharrastukset kuin seinään, ja se kaduttaa. Muistan kun tulit ihmetellen kysymään lopettamistani, ja sanoit että minun olisi ehdottomasti jatkettava tanssia ainakin jossain muodossa :) Nykyään naisten jumppatunneilla aina innoissani kun tulee vähän tanssillisempia tunteja.

Maarit Turusta kirjoitti...

Ihan sattumalta löysin ihanan blogisi ja kuvat ja teksti on henkeäsalpaavan kaunista. On todellakin ihanaa lukea myös ns aikuisbalettiharrastajista, sillä kovastikin kiinnostaa. Kyllä on niin kaunista, että itkettää.

Iso kiitos!

Heidi kirjoitti...

Sinulle on haaste blogissani :)
http://the-diary-of-ballerina.blogspot.fi/

Mari-Johanna kirjoitti...

Todella kiinnostava blogi. :) Sääli, ettet ole perustamassa studiota pk-seudulle, liittyisin varmasti oppilaaksesi. Itsellä heräsi, varmasti monen muun tapaan, lapsena kiinnostus balettiin, mutta silloiselta kotiseudulta ei sopivaa harrastuspaikkaa löytynyt. Nyt olen löytänyt oman lajini tankotanssista, mutta haluaisin aloittaa sen tueksi jonkin tanssilajin ja kaipuu baletin pariin onkin palannut.