Gelsey Kirkland oppilaidensa kanssa |
Asia on ajankohtainen joka syksy sadoille uusille harrastajille, ja minulla on ollut kunnia seurata noita aloittelijoiden ensiaskelia jo parinkymmenen vuoden ajan. Voin vilpittömästi sanoa, että aina se on yhtä palkitsevaa! Etenkin ne ensimmäiset aikuisbalettitunnit ovat joka kerta ihan älyttömän jännittäviä (kyllä, myös opettajalle) ja samalla niissä on valtava määrä pakahduttavaa riemua.
Ne ensi hetket, kun aikuisoppilaat tulevat sisään, kenellä mikäkin motiivi taustallaan, joku heistä ehkä hieman rehvakkaana, mutta suurin osa arkana ja jopa jotenkin anteeksipyytelevänä... Ensimmäisen kymmenen minuutin aikana on voitettava heidän luottamuksensa ja samalla murrettava jää. On saatava heidät uskomaan itseensä ja ennen kaikkea siihen, että heillä on oikeus olla balettitunnilla - ilman että siinä on mitään kummallista tai että sitä pitäisi jotenkin selitellä tai puolustella.
"I Love Lucy", Lucille Ball ja Mary Wickes |
Sitten alkaa uskomaton muodonmuutos. Se tulee joka kerta, ja se tulee sellaisella voimalla, ettei sellaista osaa edes kuvitella. Tunnissa arkuus ja anteeksipyytely vaihtuu oman kropan haltuunotoksi. Oma keho ei ole enää tahdoton ja hallitsematon uloke, vaan se on äkkiä olemassa ja siitä saa otteen. Vaikka yhdessä tunnissa ei paljoa ehditä, joka ikinen vartalo ehtii kasvaa vähintään yhden sentin pituutta - aina!
Baletti kuuluu kaikille ja se on jokaisen opittavissa |
Haluan kertoa tämän, koska kaikesta tuosta huolimatta se ekakertalainen ei varmasti ihan ymmärrä oman suorituksensa ainutlaatuisuutta. Haluan myös rohkaista niitä, jotka ehkä vielä empivät baletin aloittamista. Kyllä, se vaatii työtä ja heittäytymistä, mutta jokainen pystyy siihen!
Nyt seuraakin pieni vinkkilista vasta-alkajille, mutta miksei näistä olisi hyötyä muillekin:
Vartalonmyötäisestä, joustavasta tanssiasusta on monta versiota, joista jotkut ovat parempia kuin toiset. Älä piilota polvia tai nilkkoja! |
Pidä venyttely maltillisena ennen tunnin alkua, se on täyttä työtä lihaksille! |
3. Saavu tunnille ajoissa ja varaa hieman aikaa pieneen lämmittelyyn. Näin ehdit myös fokusoida ajatuksesi tulevaan tuntiin ja karistaa arkihuolet mielestäsi. Pidä lämmittelyliikkeet kevyinä, ne ovat vain kehosi herättelyä tulevaa balettituntia varten, jossa varsinainen työ tehdään. Mahdolliset venytykset on hyvä pitää lyhytkestoisina ja rauhallisina. Sopivaa lämmittelyä on esim. olkapäiden pyörittely, selän rullaus pyöreänä alas ja ylös, nilkkojen koukistaminen ja ojentaminen, kevyet varpaille nousut ja pieni paikallaanjuoksu. Älä provosoidu, vaikka toiset tekisivätkin näyttäviä venytyksiä ennen tunnin alkua, vaan säästä lihaksiasi ja venyttele kunnolla vasta 30-45 minuuttia tunnin päätyttyä. Tällöin lihakset ovat vielä lämpimät, mutta ne ovat jo ehtineet rentoutua tunnin rasituksista.
Älä turhaan ujostele opettajaasi, hän on sinun puolellasi! |
4. Pyri saamaan tunnilla tankopaikka mahdollisimman läheltä opettajaa, vaikka se tuntuisikin pelottavalta. Näet paremmin, mitä opettaja näyttää ja opettaa, mikä helpottaa oppimista. Lisäksi esim. keskilattiaharjoituksissa on salin edessä paljon enemmän tilaa tehdä, koska oppilailla on taipumus vetäytyä salin reunoille ja taakse, joten kannattaa hyödyntää vapaa tila. Opettaja on vain iloinen, jos joku rohkenee tulla eteen tai hänen lähelleen :)
Aina ei ole helppoa, mutta ei se mitään! |
5. Virheitä ei kannata pelätä. Opettaja ei odota oppilailta virheettömiä suorituksia, muutenhan hänen työnsä olisi täysin turhaa. Aluksi voi olla vaikeaa muistaa sarjoja ja liikkeitä, mutta ei niitä muista välttämättä edistyneemmätkään oppilaat. Pikku hiljaa opit hahmottamaan sarjoja joko visuaalisesti tai rytmisesti, ja kun liikkeiden nimet tulevat tutummiksi, ei niiden muistaminenkaan ole enää niin vaikeaa.
Ota rennosti ja säilytä suhteellisuudentajusi :) |
5. Anna itsellesi aikaa, ole kärsivällinen ja jätä asioita hautumaan. Alitajunta tekee tehtävänsä ja lihasmuisti kehittyy koko ajan, joten aika nopeasti huomaat, että asiat, jotka tuntuivat edellisellä viikolla mahdottomilta, ovatkin jo seuraavalla tunnilla helpommin lähestyttäviä.
Keskity omaan tekemiseesi, kuuntele omaa kehoasi ja muista antaa itsellesi tunnustusta! |
7. Jos mahdollista, pyri näkemään edistyneempien oppilaiden tunteja edes vähän. Opettele katsomaan ja oppimaan muiden tekemisestä ja totuttele myös siihen, että sinua katsotaan. Näkeminen ja vaikutteiden imeminen on olennaista tanssin maailmassa - oppiminen tapahtuu yhdessä ja siinä on oltava tietynlainen katsomisen jano.
Katsomalla oppii paljon, mutta ole kohtelias, säilytä etäisyys äläkä häiritse muita! |
Listaa voisi tietysti jatkaa loputtomiin, mutta jospa tästä olisi jotain iloa näin alkuun. Mikäli sinulle tulee mieleen hyviä vinkkejä, kerro ihmeessä niistä tuolla kommenttiboksissa!
Ei muuta kuin nauttikaa balettitunneistanne, olittepa sitten vasta-alkajia tai edistyneitä :)
Préparation - valmistautuminen tai käden / jalan avaus ennen varsinaista liikesarjaa. Olennaista tälle alkusoiton aikana tehtävälle valmistautumiselle on hengitys. Sisäänhengityksellä vartalo ja sen linjat pitenevät ja tanssija ikään kuin herää henkiin. Se on lupaus tulevasta ja se herättää katsojan mielenkiinnon. Tanssijalle préparation toimii 'lähtölaukauksena', jonka aikana hän valmistautuu, paitsi fyysisesti, myös mentaalisesti ja musiikillisesti / rytmisesti tulevaan suoritukseen.
3 kommenttia:
Kiitos, tämä oli hyvä lukea matkalla -ei nyt ensimmäiselle mutta toiselle balettitunnille :).
-rixu
Kiitos hyvistä vinkeistä! Nyt ei ensimmäinen balettitunti jännitä ehkä ihan niin paljoa.
Ole hyvä, Pompula - kiva, jos madaltaa vähän kynnystä :) Tsemppiä ja rohkeutta, kyllä se hyvin menee!
Lähetä kommentti